Elektryczne hulajnogi są chętnie używane przez mieszkańców Zielonej Góry. Niestety bardzo często po użytkowaniu, nie są parkowane w miejsca dla nie przeznaczone, ale porzucane gdzie popadnie. Radny Adam Urbaniak zgłasza interpelacje do prezydenta i pyta, co dalej z hulajnogami?
Elektryczne hulajnogi w Zielonej Górze
Elektryczne hulajnogi, podobnie jak rowery miejskie cieszą się zainteresowaniem mieszkańców. W przypadku rowerów miejskich, tylko w nielicznych przypadkach zdarzało się napotkać na porzucony poza miejscem parkingowym, pojazd. Hulajnogi jednak można napotkać w całym mieście porzucone na trawie, czy chodniku. Jak pisze w swojej interpelacji radny Adam Urbaniak, zgodnie z prawem pojazdy takie jak hulajnogi, czy rowery powinny być parkowane w miejscach do tego przeznaczonych. W przypadku braku takiego miejsca, obowiązuje zasada postoju jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni i równolegle do tej krawędzi. Tak, aby nie przeszkadzać pieszym w poruszaniu się. W swojej interpelacji radny zamieszcza również zdjęcia porzuconych hulajnóg na obszarze od ul. Wyszyńskiego do ul. Zjednoczenia, jako przykład łamania zasad ruchu drogowego.
Miasto zaostrzy przepisy dotyczące wypożyczania elektrycznych hulajnóg?
W związku z uciążliwym problemem porzucanych hulajnóg, radny Urbaniak w swoim piśmie, pyta prezydenta:
- Czy miasto będzie podejmować działania, aby rozwiązać problem porzucanych hulajnóg? I dlaczego magistrat nie korzysta z prawnej procedury odholowania hulajnogi na koszt właściciela?
- Czy miasto wyznaczy specjalne miejsca do parkowania hulajnóg? W przypadku gdyby takie miejsca powstały, nie będzie można pozostawiać hulajnóg nawet wzdłuż zewnętrznej krawędzi chodnika.
Będą kary za pozostawienie elektrycznych hulajnóg?
Wraz z odpowiedzią prezydenta miasta Janusza Kubickiego, z dnia 24 stycznia 2022, część wątpliwości odnośnie przyszłości hulajnóg została rozwiana. – Aktualnie przygotowywana jest uchwała dotycząca ustalenia na 2022 rok wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi, a także wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu. Uchwała uwzględnia usuwanie hulajnóg, które wcześniej nie były ujęte w Prawie o Ruchu Drogowym. Dopiero po uchwaleniu cennika Departament Przedsiębiorczości i Gospodarki Komunalnej będzie mógł rozważać zawarcie umowy na usuwanie pojazdów innych niż samochodowe – czytamy w odpowiedzi prezydenta. Jak dodaje Janusz Kubicki, policja nie rozważa wydawania dyspozycji usunięcia hulajnogi na koszt właściciela. W planach nie ma również utworzenia miejsc postojowych dla elektrycznych hulajnóg. – Hulajnogi należą do urządzeń mobilności współdzielonej, których funkcjonowanie nie jest zdefiniowane i zarządcy dróg lub zarządcy ruchu nie mają wpływu na ich funkcjonowanie, a także na sposób korzystania czy pozostawiania pojazdu – informuje prezydent.