Województwo lubuskie przechodzi intensywne zmiany kolejowe. W ostatnich miesiącach mieszkańcy regionu zyskali nowe perony, szybsze połączenia oraz bezpieczniejsze przejazdy. Dzięki realizowanym inwestycjom oraz wykorzystaniu środków krajowych i unijnych, podróże pociągiem stają się w regionie coraz bardziej komfortowe i dostępne.
Nowe przystanki i krótszy czas podróży
Modernizacja infrastruktury przynosi realne korzyści podróżnym. Od połowy grudnia pociągi na trasie Czerwieńsk–Gubin kursują nawet dwa razy szybciej – z prędkością do 100 km/h, co skraca czas przejazdu o około 20 minut. Nowe i zmodernizowane przystanki, takie jak te w Sarbiewie, Grabiku, Rzepinie (Miasto), Żarach (Muzyków) czy Słonych, zwiększają dostępność kolei. Wysokie perony, pochylnie i ścieżki naprowadzające czynią je przyjaznymi dla wszystkich podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Całość inwestycji w infrastrukturę peronową w ramach programu przystankowego opiewa na ponad 20 mln zł. Dodatkowo mieszkańcy Radnicy zyskali komfortowe dojście do peronów, a modernizacja stacji systematycznie zwiększa atrakcyjność transportu kolejowego w regionie.
Modernizacje torów i większe bezpieczeństwo
Trwają prace przy remoncie „Nadodrzanki” – kluczowej trasy łączącej Dolny Śląsk, Lubuskie i Zachodniopomorskie. Dzięki wymianie torów, oczyszczeniu tłucznia i modernizacji rozjazdów, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h. Efektem będzie krótszy czas podróży, m.in. między Wrocławiem a Zieloną Górą – skrócony nawet o 18 minut. Na te modernizacje przeznaczono łącznie ponad 500 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy, a zakończenie inwestycji zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.
Poprawa bezpieczeństwa to również inwestycje w systemy sterowania ruchem, m.in. w Rokitnie, gdzie w przyszłym roku uruchomiony zostanie nowoczesny system nadzoru nad ruchem pociągów. Modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych w Gorzowie Wielkopolskim, Rzepinie i Koninie Żagańskim zapewniają natomiast lepsze zabezpieczenia i płynniejszy ruch zarówno pociągów, jak i samochodów.
Nowe projekty i przyszłość kolei w regionie
Lubuskie nie zwalnia tempa i już planuje kolejne inwestycje. Podpisano umowę wartą blisko 20 mln zł na opracowanie dokumentacji rewitalizacji trasy Gorzów Wielkopolski – Międzychód w ramach programu „Kolej Plus”. Dzięki temu po 30 latach powrócą na nią regularne połączenia pasażerskie, a w przyszłości trasa zostanie zelektryfikowana i dostosowana do prędkości 160 km/h.
Równocześnie trwają przygotowania do budowy nowego połączenia Lubsko–Bieniów oraz do realizacji ambitnego projektu o strategicznym znaczeniu dla regionu – Magistrali Zachodniej. Nowa linia ma połączyć najważniejsze miasta województwa, w tym Gorzów Wielkopolski, Skwierzynę, Międzyrzecz, Świebodzin, Sulechów i Zieloną Górę. Projekt ma stać się kolejowym kręgosłupem transportowym regionu, wspierając jego rozwój gospodarczy i komunikacyjny.
Dzięki tym inwestycjom kolej w Lubuskiem staje się coraz bardziej nowoczesna, bezpieczna i przyjazna dla mieszkańców, a region systematycznie umacnia swoją pozycję na kolejowej mapie Polski.



