Zielonogórska policja informuje o fałszywych SMS-ach, które zawierają link przenoszący do fałszywej strony płatności bankowych. Oszuści wysyłają wiadomości z informacją o zaległościach w rachunkach i koniecznością ich regulacji za pośrednictwem dołączonego linka.
Zielonogórska policja apeluje o ostrożność
Wiadomość z informacją o konieczności uregulowania należności za prąd otrzymała pewna zielonogórzanka. Kobieta padła ofiarą oszustów i zawiadomiła policję o kradzieży pieniędzy z konta. Nie jest to odosobniony przypadek. Jak informuje zielonogórska policja, ten sposób wyłudzania dostępu do konta bankowego jest niestety coraz częstszy. Fałszywe sms-y zawierają zazwyczaj informację o niewielkiej należności do regulacji, która oscyluje w granicach kilku złotych, więc zazwyczaj nie budzi większych podejrzeń. To sprawia, że ofiara oszustwa nie decyduje się sprawdzić u źródła, skąd wynika zadłużenie. Po kliknięciu w link umieszczony w wiadomości SMS, następuje przeniesienie na fałszywą stronę płatności, przez co po wpisaniu loginu i hasła, tak naprawdę udostępniamy te informacje oszustom.
Nie klikaj w nieznane linki
Zielonogórska policja przypomina, że nie należy klikać w linki od nieznanych nadawców. Mogą to być wirusy bądź odnośniki do fałszywych stron bankowych. Zdarza się, że oszuści podszywają się pod rodzinę bądź znajomych z prośbą o przesłanie pieniędzy za pośrednictwem BLIKa. – Oszukana osoba generuje w swojej aplikacji bankowej kod do płatności i niczego nie świadoma przesyła oszustowi, który natychmiast wypłaca te pieniądze w bankomacie – informuje KMP Zielona Góra. W przypadku otrzymania takich wiadomości, należy po prostu skontaktować się z wybraną osobą i upewnić, że faktycznie potrzebuje wsparcia finansowego.
Nie daj się oszukać
Zielonogórska policja przypomina o zachowaniu zasad, które mogą uchronić nas przed oszustwem internetowym:
- Nie otwieraj wiadomości z linkiem lub załącznikiem od nieznanego nadawcy!
- Nie zapisuj haseł i loginów w plikach tekstowych, ponieważ mogą one w łatwy sposób zostać przechwycone przez oszustów.
- W rozmowie telefonicznej z pracownikiem banku nie podawaj loginu i hasła do swojego konta. Bank tego nie wymaga. Jeśli spotkasz się z taką koniecznością ze strony konsultanta, to będzie to próba wyłudzenia.
- Nie udostępniaj loginów i haseł przez internet – w wiadomościach sms, e-mail, messenger, nawet do znajomych!